Twentse Storm

3 stappen om te beginnen met social media

Datum:

7 augustus 2017

Geschreven door:

Wendy Beernink

Hoe te beginnen met je social media? Deze vraag krijg ik vaak te horen van onze klanten. En dat is niet zo gek! We hebben niet de keuze uit 2 social media kanalen; er zijn zoveel kanalen dat het lastig is om te beslissen welke voor jouw bedrijf het beste zijn. Velen kiezen voor Facebook, maar is daar jouw doelgroep te vinden?

Social media wordt al snel gezien als ‘dat doen we wel even tussendoor’, maar in de praktijk kom je al snel in de waan van de dag. Maar om echt succesvol te zijn op de diverse social media kanalen is het belangrijk om de kanalen goed te onderhouden en frequent je content te plaatsen. En dan komt het belangrijkste; wat ga je erop zetten? In dit blog ga ik er vanuit dat je je bedrijfsmodel goed inzichtelijk hebt. Je weet dus wie je doelgroepen zijn en wat je waardepropositie is.

Hieronder staan een aantal stappen om je op weg te helpen naar een succesvolle social media strategie:

1. Ga op onderzoek uit

Op marketingfacts staat een goed blog van Danny Oosterveer waarin hij in een aantal grafieken weergeeft wat het gebruik, de groei en de leeftijdscategorieën zijn. Instagram en SnapChat blijven groeien en dan met name onder de jongeren. Is dit jouw doelgroep? Dan weet je zeker dat je hier goed zit. Ben je met name B2B bezig, dan heb je veel aan de informatie dat LinkedIn niet is gegroeid, maar het dagelijkse gebruik wel is toegenomen. Bekijk dus goed welk kanaal je voor welke doelgroep gaat inzetten!

2. Doelstellingen

Om te kunnen bepalen of je op de juiste weg bent is het goed om je doelstellingen vooraf concreet te maken. Geef bijvoorbeeld bij een groter bereik aan dat je graag wilt dat het aantal impressies van je berichten van 500 naar 5000 gaat. De traffic op je website kun je meten door Google Analytics ernaast te houden. Let wel op; hou realistische doelstellingen aan! Anders maak je jezelf alleen maar gek met die getallen. Het moet ook nog leuk blijven om te doen. Quick wins voor het starten met social media:

  • Verhogen van je naamsbekendheid
  • Betere ranking in Google
  • Groter bereik
  • Meer traffic genereren naar je website
  • Aanwezig zijn bij je doelgroep

3. Maak een social media strategie

Ga niet in alle enthousiasme van je onderzoeksresultaten en de doelstellingen gelijk beginnen met het posten van berichten. Start eerst met het verwerken van alle input in een strategie. Op deze manier weet je precies wat je doelen zijn en waar je naartoe wilt werken. Want…. meten is immers weten! Wat moet jouw social media strategie in ieder geval bevatten:

  • Doelgroepen
  • Doelstellingen
  • Uitkomsten van je onderzoek
  • Wat ga je de doelgroep vertellen?
  • Marketingkalender

De marketingkalender wil ik je nog even nader uitleggen. Je komt namelijk al snel weer in de waan van de dag en dan is het lastig om er weer in te komen. De marketingkalender is je houvast voor de komende tijd. In een excel-document zet je de maanden en dagen op een rij. Zoek op internet naar wat inhaakmomenten die je er al vast inzet. Denk bijvoorbeeld aan de feestdagen en belangrijke dagen die voor jouw sector van belang zijn. Maar ook je marketingactiviteiten zoals beurzen en je maandelijkse nieuwsbrief zet je hierin. Ga je bloggen? Verdeel dit dan goed over de maanden zodat je weet wanneer je er weer 1 moet gaan schrijven. Met deze kalender zorg je ervoor dat je frequent en consequent zichtbaar bent op de social media kanalen en voorkom je dat je paniekvoetbal gaat spelen. Je kunt immers precies zien wat je deze week moet doen en wat eraan zit te komen.

Je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Deze 3 stappen zijn bedoeld om je op weg te helpen. Na een tijdje ga je evalueren en bekijken of je de juiste weg in bent geslagen. Tot slot wil ik je nog 1 tip meegeven; hou het dicht bij jezelf. Je moet er voornamelijk zelf ook lol aan hebben!

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van mijn blog? Of wil je gewoon even sparren? Laat het me gerust weten!