Twentse Storm

7 tips om een nieuwsbrief als vriend te hebben

Datum:

11 januari 2018

Geschreven door:

Richard Haverkate

“Nieuwsbrieven voelen persoonlijk omdat ze in de mailboxen van gebruikers komen. Vooral als er ook nog eens je naam boven staat! En deze nieuwsbrieven kunnen veel meer verband leggen tussen gebruikers en een bedrijf dan een website dat kan.”

Dus hoe houden we die vriendschap met onze klanten en zorgen we ervoor dat we verbonden blijven met onze lezers?

1. Wees informatief

Informatief en relevant is een pre in het nieuwsbrief-rijk. Het schrijven van bruikbare en dwingende verhalen is ook hoe we met vrienden omgaan. Als je e-mail een nieuwsbrief lijkt, maar niet vol met waardevolle, interessante inhoud, dan is het niet echt een nieuwsbrief, en ook niet een goede vriend. Maar wat beschouwen mensen waardevolle inhoud?

Hier zijn enkele voorbeelden van informatieve inhoud die je in een nieuwsbrief kunt opnemen:

  • Blog berichten
  • Tips, tactieken, how-to’s en tutorials
  • Industrie nieuws / derden nieuws
  • Evenementen, data om te onthouden en vakanties
  • Interessante feiten
  • Beoordelingen
  • Foto’s
  • Wedstrijden / wedstrijdwinnaars
  • Middelen
  • Bedrijfsnieuws: updates, verbeteringen, nieuwe producten, vrijwilligersprojecten, enz.
  • Infographics
  • Webinars of video’s

2. Denk niet aan verkopen

Vrienden willen graag op de hoogte zijn van aanbiedingen, vooral als ze zich daarvoor specifiek hebben geabonneerd. Is dit echter niet het geval dan moet een aanbieding niet de hoofdzaak zijn van een e-mail nieuwsbrief – stuur de aanbiedingen van je bedrijf in promo-specifieke e-mails. Denk aan je nieuwsbrief als vertrouwde vriend die de lezer in hun “huis” heeft laten liggen (dat wil zeggen de inbox). Stel iemand voor in hun eigen huis die de deur open doet voor een opdringerige verkoper, dan zullen ze bij de tweede keer de deur waarschijnlijk niet opendoen of afwimpelen. Jouw nieuwsbrief is niet anders. Als je een aanbieding of een product in jouw nieuwsbrief wilt steken, doe het alsof je een vriend benaderd: bijvoorbeeld: “Wist je dat we deze zaterdag iets speciaals voor je hebben? Je kunt 50% besparen!” En laat het daarbij.

3. Houd het kort en streef naar een klik

Raad eens hoe lang de gemiddelde persoon besteedt aan het lezen van een nieuwsbrief? 51 seconden.

Bevestig jouw vrienden met net genoeg info, maar laat ze graag meer weten. Leid vrienden terug naar jouw site, blog of social media netwerk voor meer info. Het punt van een nieuwsbrief is geen verkoop te maken; het is een relatie met je vrienden te bouwen, te informeren en te onderwijzen.

Zet duidelijke, sterke en specifieke oproepen naar actie na elk inhoudsblok, zodat je vrienden weten dat ze meer informatie nodig hebben, “Lees meer,” of “Bekijk de video” voor meer detail.

En misschien leidt het wel naar een lead!

4. Wees betrouwbaar en consistent

Als je de lezers vertelt dat je elke week een nieuwsbrief verstuurt en dit vervolgens niet doet, zou je beter een frequentie kunnen kiezen die wel haalbaar is, of het nu dagelijks, wekelijks of maandelijks is, en houd het daarbij. Je kunt er ook voor kiezen om te vermelden op uw inschrijfformulier hoe vaak ze van je kunnen horen.

Vrienden houden niet van verrassingen of no-shows.

5. Zorg voor een goed openingsonderwerp

Eerste indrukken zijn belangrijk voor het opzetten van een soort relatie, professioneel of persoonlijk. Hoe je jezelf aan iemand voordoet kan de luisteraar interesseren om een gesprek voort te zetten. Hetzelfde geldt voor de onderwerpregel van je e-mail nieuwsbrief. Als de onderwerpregel niet overtuigend, interessant of intrigerend is, kan de lezer al snel de nieuwsbrief ongelezen weg klikken.

Bij het maken van een onderwerp, vermijd dan gebruik van onderwerpen zoals: Juni Nieuwsbrief, Uw Maandelijkse Nieuwsbrief, Nieuwsbrief van deze week.

Het woord ‘nieuwsbrief’ is niet informatief en duwt waardevolle informatie uit het zicht in de inboxen van je lezers.

6. Laat vrienden reageren op jouw nieuwsbrief

Door vrienden te laten reageren op jouw e-mail nieuwsbrief, en op hun beurt krijgen ze reactie op die vragen of opmerkingen, laat de lezers weten dat een vriend aan de andere kant luistert. Daarnaast ontvangt je ook nog eens waardevol inzicht, feedback en vragen die jouw nieuwsbrief voor de volgende keer heel goed kunnen verbeteren.

7. Laat ze makkelijk afmelden

Een persoon die voor je nieuwsbrief uitschrijft, is gewoon een feit van het leven, en het is niets persoonlijk. Hoe moeilijker je het ook maakt om iemand uit te schrijven, hoe makkelijker het staat om ze op die schijnbare onbeduidende “spam” knop te klikken. Laat de lezers gemakkelijk gaan als ze dat willen (ze kunnen altijd terugkomen!). Dus maak je uitschrijven link makkelijk te vinden.

Kortom: “Het creëren van een prettige, presentabele en effectieve e-mail nieuwsbrief neemt werk in beslag, maar het creëert een vriendschap met jouw klanten die waardevol kan zijn.”