Twentse Storm

De basis voor het opzetten van een marketingcampagne

Datum:

18 januari 2018

Geschreven door:

Wendy Beernink

Al je bloed, zweet en tranen zitten in de nieuwe identiteit, de uitrol van de huisstijl en de nieuwe website. Maar hoe ga je dan nu verder? Het zou top zijn wanneer de rest vanzelf gaat, maar in negen van de tien gevallen moet je toch echt zelf aan de bak. Wanneer je gaat voor de lancering van een nieuwe positionering, een nieuwe website of je bestaande product heeft een boost nodig: De eerste klap is een daalder waard! Je wilt het van de daken gaan schreeuwen. Maar hoe? In dit blog geef ik je enkele handvaten om een campagne op te zetten.

De volgende stappen geven je wat houvast en door alleen al de eerste stap goed in te vullen heb je de complete basis al staan van marketingcampagne.

Doelen en doelgroepen

Waarom wil je eigenlijk campagne voeren? Heb je een nieuwe bedrijfsnaam, een vernieuwde website, een nieuw product of is je dienstenpakket gewijzigd? Een marketingcampagne kun je opzetten met verschillende doelen. Naamsbekendheid, omzet vergroten en meer engagement zijn voorbeelden die wij de laatste tijd vaak hebben gehoord en waarvoor we diverse campagnes hebben opgezet. Zorg er in ieder geval voor dat de doelen SMART opgesteld zijn. Dit zorgt niet alleen voor een helder streven, maar biedt later ook de kans om resultaat te meten. Past dit doel ook bij de strategie van je organisatie of ondersteunt deze het? Dan ben je goed op weg!

Één van de meest kritische succesfactoren voor het voeren van een marketingcampagne is het kennen van de doelgroep. Denk hierbij goed na: wat weet ik – behalve demografische gegevens – nou écht van mijn doelgroep? Door grondig onderzoek te doen naar de pijnpunten in het aankoopproces (en alles ver daarvoor of –na), ben je veel beter in staat om de juiste personen te bereiken. Stel eens enkele persona’s op. Deze persona’s zullen je helpen in het verdere proces.

Wat een absolute don’t is; niet segmenteren en je op iedereen richten. Hierdoor start je al met een wankele basis. Naast dat je dus eigelijk niet weet wat je aan het doen bent, bereik je daarnaast ook nog eens mensen die totaal geen doelgroep zijn. Zonde van je energie en je investering!

Op welke wijze kun je campagne voeren

Campagne voeren kun je op 3 manieren:

Koud campagne voeren

Wanneer je koud campagne gaat voeren dan doe je dit omdat de mensen je totaal niet kennen. Ze hebben nog nooit van je gehoord. Naamsbekendheid zal het belangrijk doel zijn bij deze vorm van campagne voeren. Hierbij wil je de aandacht van mensen trekken die nog niet bekend zijn met je.

Warm campagne voeren

Mensen hebben al wel eens van je gehoord. Echter weten ze nog niet precies wat je doet. Of ze hebben je nog niet vaak genoeg gezien. Je naam moet gekoppeld worden aan de diensten die je levert. Zo leggen mensen de link tussen je bedrijfsnaam en wat je precies doet. Hierbij moet je de mensen nieuwsgierig maken om verder te gaan.

Heet campagne voeren

Bij heet campagne voeren spreek je de doelgroep aan die al eens eerder iets bij je heeft afgenomen. Vertel ze in de campagne wat ze kunnen bereiken wanneer ze contact met je opnemen. Hierin zijn verschillende uitingen mogelijk.

Bij alle drie de manieren om campagne te voeren moet je weten dat herhaling cruciaal is.

Allereerst is het belangrijk dat je weet op welke wijze je wilt gaan campagne voeren. Door de doelen goed te omschrijven weet je precies in welke fase je zit.

Middelen

Door het opstellen van persona’s weet je precies waar zij gevoelig voor zijn. Waar kun je de doelgroep het beste bereiken? Er zal een bepaalde overlap zijn waar jouw persona’s samen komen. Denk bijvoorbeeld aan de social media kanalen. Ze kunnen allemaal op Facebook zitten, maar nog niet op Snapchat. Hier moet je echt goed over nadenken; je kunt op een verjaardag wel hebben gehoord dat iedereen tegenwoordig op Snapchat zit, toch is het goed mogelijk dat jouw doelgroep daar niet aanwezig is.

In het kort

Zo, en nu ga je aan de slag. Wat heb je nu allemaal gelezen? Precies, nu even in het kort; ga eerst aan de slag met je doelen en je doelgroep. Zodra je deze goed in kaart hebt, is de basis al klaar. Met je doelen weet je namelijk hoe je gaat campagne voeren. En met je doelgroep heb je inzichtelijk waar je gaat campagne voeren en met welke middelen je jouw doelgroep het beste bereikt. Wil je desondanks graag even sparren. Neem gerust contact met me op!