Twentse Storm

Wat doet kleur met een logo

Datum:

1 mei 2018

Geschreven door:

Sonja Lozeman

Er zijn inmiddels al heel veel blogs geschreven over de betekenissen van kleur. Daar ga ik het in dit blog dus niét over hebben. Wel is het heel interessant om te zien welke uitwerking een bepaald kleurenpalet heeft op het gevoel en de uitstraling van een logo.

In mijn vorige blog lees je hoe ik het ontwerpen van een logo aanpak. In mijn blog van deze week ga ik verder in op het onderwerp ‘kleurkeuze’. Ik gebruik hierbij een logo van een ‘bedrijf’ dat we allemaal kennen; DE POLITIE.

Achtergrond van het politielogo

Het logo van de politie is opgebouwd uit verschillende onderdelen: een bolletje (granaat), een vlam en een wetboek. We kennen dit logo sinds 1994 toen de Gemeentepolitie samen ging met de Rijkspolitie. Beiden hadden voorheen hun eigen logo; de Gemeentepolitie het wetboek en de Rijkspolitie de granaat met vlammen. Toen beiden samen gingen werken zijn beide logo’s samengevoegd tot één nieuw logo.

Het wetboek symboliseert dat je je aan de regels moet houden en de granaat met de vlam staat voor waakzaamheid. Dus; de politie let erop dat je je aan de regels houdt! Goed verhaal. 🙂

De kleuren

Nu ga ik iets dieper in op de kleuren blauw en geelgoud uit het politielogo. De betekenis van deze kleuren zijn heel duidelijk:
Blauw staat voor kalmte, rust, oprechtheid en integriteit. Deze kleuren passen goed bij de uitstraling die de politie wil hebben en zijn dan ook goed gekozen.

Geelgoud is eigenlijk een combinatie van geel en bruin en staat voor vertrouwelijk, vriendelijk, stoer en zonnig. Deze gouden kleur in het logo geeft het geheel een vriendelijke twist en past weer bij het beschermende, vertrouwelijke en moedige karakter dat de politie heeft.

Nu we dit weten

Nu we dit weten over de kleurkeuze in het logo van de politie kunnen we concluderen dat blauw en geelgoud hele logische en goedgekozen kleuren zijn. De slogan ‘Meer blauw op straat’ is dan ook niet uit de lucht gegrepen. De politie wil meer kalmte en rust bereiken. Nog steeds heel logisch!

Maar wat als hiervoor andere kleuren zouden zijn gekozen? Wat zou dat doen met een grote organisatie als de Politie? Laten we dat gaan testen.

Het effect is overduidelijk! Het logo krijgt met een andere kleurstelling ook meteen een heel ander karakter. De rode versie doet meteen denken aan gevaar. Ook associëren wij deze combinatie gauw met de brandweer. De groene versie geeft een meer natuurlijker gevoel. Het doet een beetje natuurvriendelijk aan. En de paarse variant wordt bijna vrouwelijk of kinderlijk zelfs.

Zo zie je hoe belangrijk het is om de juiste kleuren te kiezen bij de uitstraling die je voor ogen hebt. De emoties die een bepaalde kleur oproept zijn heel bepalend voor de boodschap die je als bedrijf, vanuit je visie en missie, wilt overbrengen.

Over smaak valt wel degelijk te twisten

Vaak zijn we geneigd om op basis van een persoonlijke voorkeur voor bepaalde kleuren een keuze te maken voor een kleurenpalet. Maar wat jij als persoon mooi of lelijk vindt moet in eerste instantie niet leidend zijn voor de uitstraling voor je bedrijf. En een keuze gebaseerd op smaak, of op basis van ‘mooi of lelijk’ is altijd discutabel omdat dit voor iedereen anders is. Over smaak valt wel degelijk te twisten in dit geval. Wat jij mooi vindt kan ik wel heel lelijk vinden en andersom!

Conclusie

Met dit in het achterhoofd kies je een juist kleurenpalet altijd op basis van strategische keuzes. Wie is mijn doelgroep, wat is mijn boodschap en hoe ga ik mijn verhaal overbrengen? Met andere woorden; Waarom kies je dus voor bepaalde kleuren? Niet ‘omdat je het wel mooi vindt’ maar altijd omdat je met een bewust gekozen palet de juiste boodschap overbrengt aan degene die jouw boodschap moet begrijpen.

Hoe staat het met jouw kleurenvisie?

Ben je na het lezen van mijn blog benieuwd hoe het staat met jouw oog voor kleur? Is groen bij jou gewoon groen? Of zie jij het verschil in kleur tussen de ene grasspriet en de andere? Doe dan deze leuke test op quest.nl en kom er in 12 vragen achter hoe het gesteld is met jouw oog voor kleur. Ik had ze alle 12 goed! 😉