Twentse Storm

De 7 stappen voor het ontwerpen van een logo en huisstijl

Datum:

5 juli 2017

Geschreven door:

Sonja Lozeman

Je logo is een belangrijk onderdeel van je identiteit. Hoe maak je nou zo’n logo en welke stappen zet je om tot een goed ontwerp te komen? Omdat niet elke ontwerper gelijk is, en er dus ook niet een strikte werkwijze is voor het ontwerpen van een logo/huisstijl, omschrijf ik hieronder een werkwijze/stappenplan die voor mij persoonlijk goed werkt. 

1. Strategiebepaling

Omdat we niets doen zonder goede onderbouwing is het van groot belang om eerst te achterhalen en te bepalen wat je voor wie op welke manier gaat doen. Bepaal je doelgroep, wie zijn je klanten en hoe ga je die aanspreken? Wat zijn je visie en je missie? Wat zijn je kernwaarden? Allemaal uitkomsten uit strategische sessies die van onschatbare waarde zijn voor het bepalen van je logo en huisstijl en daarmee jouw eigen visuele identiteit. Het een (deze uitkomst) heeft direct invloed op het ander (de stijl van je communicatie en de identiteit van je onderneming) en het geeft je handvatten voor de bepaling van je identiteit. Je wilt namelijk niet dat uit de sessies blijkt dat je doelgroep zich totaal niet aangesproken voelt door de stijl die jou persoonlijk aanspreekt. De stijl van het logo moet de doelgroep passen als een maatpak.

2. Onderzoek doen

Vervolgens gaan we kijken naar de concurrenten in de markt. Dit onderzoek is nuttig om te kijken wat er al veel wordt gedaan. Niet om dit vervolgens ook te doen maar juist om te weten wat we niét gaan doen. Je wilt immers niet een 13-in-een-dozijn logo hebben, maar het maatpak waar we het hierboven over hebben. Onderscheidend en uniek zijn de toverwoorden. Dit heeft overigens niet meteen te maken met het opdoen van inspiratie voor je logo. Inspiratie vinden we eigenlijk overal. Dat is iets wat in het brein van een ontwerper zit voorgeprogrammeerd.

3. Stijlkenmerken bepalen

Nadat we hebben gekeken wat we vooral niet gaan doen is het tijd om te bepalen wat we wel gaan doen. Dit gaan we vatten in een aantal kernwoorden die ons helpen bij de beeldvorming van het geheel. Denk bijvoorbeeld in termen als minimalistisch, stevig, strak, mannelijk/vrouwelijk, subtiel, krachtig, etc. Door te bepalen waar je logo aan moet voldoen heb je voor jezelf een checklist die je tijdens het ontwerpproces helpt op het goede spoor te blijven en te komen tot een logo dat voldoet aan de eisen.

Omdat we als ontwerpers visueel zijn ingesteld kan het vaak ook heel goed werken om bij deze checklist een moodboard samen te stellen van stijlelementen die passen bij de gekozen termen/eisen. Denk hierbij aan het verzamelen van onder meer lettertypes, kleuren en typische stijlelementen die passen bij jouw checklist en jouw visuele identiteit. Maar ook de visualisatie van je doelgroep kan je houvast geven bij het ontwerpproces. Zoek hiervoor foto’s van ‘typische’ mensen die jouw doelgroep verbeelden.

4. De schetsfase begint

Nu we de checklist klaar hebben beginnen we aan de schetsfase. Eigenlijk is dit niets anders dan de gedachten en ideeën die in je hoofd zitten op papier krijgen. Gewoon, ouderwets, met potlood/pen en papier! Het tekenen met potlood en papier dwingt je als het ware om na te denken over de vormtaal, compositie en verhoudingen van je logo. Dit is een heel proces dat uiteindelijk resulteert in een aantal vellen vol ‘logo’s’. Tijdens dit proces kom je er vaak ook achter dat sommige ideeën in praktijk niet gaan werken. En het helpt je weer aan nieuwe ideeën. Deze fase is ook altijd alleen in zwart-wit. Dit doen we bewust omdat de vorm van je logo eerst goed moet zijn, alvorens er kleur aan toe te voegen. Kleur kan onbewust teveel afleiden van de vorm, terwijl kleur uiteindelijk juist bedoelt is om de vorm en je boodschap kracht bij te zetten.

5. Alles met een reden

Persoonlijk vind ik het van groot belang dat je ontwerpt met een bepaalde reden. Waarom kies je voor de vormen die je gebruikt? Waar komen deze vandaan? Waarom de keuze voor deze typografie? Om inspiratie te krijgen voor de keuze voor deze vormen doe je altijd goede research naar de klant. In dit proces vind je ongetwijfeld stijlelementen waar je in je ontwerp iets mee kunt. Als de klant je dan vraagt hoe je tot je ontwerp bent gekomen heb je altijd een goede onderbouwing. Niets is een grotere dooddoener dan een antwoord als: “Nou gewoon… vond ik wel leuk.” De klant verwacht iets unieks. Maatwerk. Dus meer dan ‘vind ik wel leuk’! Het maakt het ook makkelijker voor de klant om zich te verplaatsen en zich aan te sluiten bij je visie op jouw ontwerp en je proces.

6. Selectie maken

Als je de schetsfase door bent gekomen en je hebt een aantal ideeën goed op papier gekregen is het tijd om het kaf van het koren te scheiden. Schrap de schetsen die niet goed genoeg zijn en zorg dat je uiteindelijk 2 á 3 schetsen overhoudt. Omdat iedereen een eigen manier van kijken heeft en dus ook elk logo op zijn/haar eigen manier kan zien en interpreteren, geven we de klant het liefst de keuze uit 2 á 3 ontwerpen. Deze ontwerpen gaan we vervolgens presenteren waarna er een keuze valt op 1 van de 3 logo’s. Dit logo gaan we verder uitwerken, de op- en aanmerkingen die uit de presentatie naar voren kwamen nemen we hierin mee. Wel altijd in je achterhoofd houden wat je in je checklist hebt opgeschreven. ‘Raak niet van je padje!’

7. Definitief ontwerp

Vervolgens denken we na over het toepassen van kleur in het logo. Kleur kan een logo in deze fase een geheel eigen gevoel meegeven. Hou hierbij nog steeds je oog op de checklist en moodboard. We kiezen vaak een combinatie van maximaal 2 kleuren. Dit om onder meer de kosten voor bijvoorbeeld drukwerk en belettering niet te veel in de papieren te laten lopen. Meer kleuren gebruiken mag natuurlijk wel, omdat we tegenwoordig veelal in full color laten drukken of printen. Het is een afweging die je maakt gedurende het proces. Ook kunnen we in deze fase al voorzichtig een aantal toepassingen laten zien. Daarna kunnen we door met het ontwerpen van een passende huisstijl.

Dus… in het kort:

  1. De uitkomst van de strategische sessies vormt de basis voor het ontwerp van een passend logo.
  2. Vervolgens doen we onderzoek naar de concurrenten. Hieruit maken we vooral op wat we niét gaan doen en bepalen we welke kant we wel op gaan.
  3. Daarna bepalen we aan de hand van kernwoorden de beeldvorming van het logo (stijl, vormtaal, compositie, kleur). We zetten de lijnen uit waar we ons de rest van het proces aan houden. De checklist/moodboard.
  4. De schetsfase kan beginnen. Inspiratie wordt vertaald in schetsen. Gewoon met pen en papier. In zwart-wit om ons niet teveel te laten afleiden van de vorm.
  5. Vormtaal komt tot leven. In deze fase hou je goed in je achterhoofd waarom je bepaalde keuze maakt en kom je tot een aantal schetsontwerpen.
  6. Maak een selectie. Scheid het kaf van het koren
    6.1 Presenteer 2 a 3 logo’s aan de klant.
    6.2 Vervolgens gaan we een keuze maken en het logo verder uitwerken aan de hand van de feedback en input uit de presentatie.
  7. Kleur toevoegen en weer presenteren
    7.1 Nu kunnen we ook alvast een voorstel laten zien voor een aantal (huisstijl)toepassingen.

Ben je na het lezen van mijn blog ook toe aan een nieuw maatpak? Of heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van mijn blog? Ik ben erg benieuwd! Laat het me gerust weten!