Twentse Storm

Wat psychologie ons kan leren over social media

Datum:

21 februari 2018

Geschreven door:

Julia Heitkamp

Psychologie, de studie van mentale processen en gedrag. Het verklaart veel van de fascinerende dingen waar ons brein toe in staat is. Ook kan het ons wat leren over social media. In dit blog lees je hoe je psychologische factoren kunt gebruiken voor je social media- en contentstrategie.

Ons brein

Er zijn verschillende psychologische factoren die we gebruiken bij het opstellen van je social media-  of contentstrategie. De ‘Dual Process Theorie’ is bijvoorbeeld erg interessant en nuttig. Deze theorie vertelt ons iets over hoe mensen beslissingen maken. Volgens deze theorie heeft ons brein 2 systemen, namelijk;

  • Onbewust; het maken van beslissingen op de automatische piloot
  • Bewust; het maken van beslissingen door rationeel na te denken

We hebben vaak het idee dat we goed zijn in rationeel nadenken. Echter blijkt uit onderzoek dat dit helemaal niet het geval is. Rationeel nadenken en bewust beslissingen maken kost namelijk erg veel energie. Ons bewuste, rationele brein is dus ook al gauw uitgeput en bovendien kan het maar één ding tegelijk. Ons onbewuste brein neemt het dan over; we gaan beslissingen maken op de automatische piloot. Ook op social media maken we veel beslissingen onbewust. Gedurende de dag scrollen we wat af op social media. We liken berichten, lezen artikelen, bekijken filmpjes; dit gaat grotendeels op de automatische piloot.

Inspelen op dit onbewuste gedrag

Nu we weten dat we veel beslissingen onbewust maken, kunnen we hier uiteraard slim op in spelen. De volgende tips en tricks helpen je hierbij:

Inspelen op emotie

Als ons onbewuste brein actief is maken we beslissingen gebaseerd op emotie en sociale zekerheid. Hier kun je met social media handig op in spelen. Maak content dat herkenbaar is en dat inspeelt op de emoties van je doelgroep. Zo laat je merken dat je jouw doelgroep begrijpt en heb je meer kans dat je opvalt tussen de honderden berichten waar jouw doelgroep elke dag doorheen scrolt.

Een goede timing

Het is belangrijk om goed na te denken over het tijdstip waarop je content gaat zenden. Over het algemeen zijn mensen aan het eind van de dag wat actiever op social media. Maar aan het eind van de dag is ons rationele brein allang uitgeput. Dit is dus een goed moment om luchtige content te plaatsen die inspeelt op de emoties van je doelgroep. Wil je jouw doelgroep met serieuzere content bereiken en ze tot actie over laten gaan? Probeer dan eerder op de dag de aandacht te trekken. Ons rationele brein is dan nog fris en fruitig!

Inhaken op actualiteiten

Een andere goede manier om ons brein aan te wakkeren en de aandacht te trekken is om in te spelen op actuele gebeurtenissen. Deze ‘inhakers’ worden gemakkelijk herkend en daardoor snel opgenomen in ons brein. Zo is de kans groter dat jouw doelgroep even stilstaat bij een van je berichten.

Een voorbeeld van goede inhakers op de Olympische Spelen:

HeinekenAndrélon

Conclusie

We kunnen dus psychologische factoren goed gebruiken bij het maken van content voor social media. Bedenk bij het plaatsen van berichten van te voren goed welk brein je wilt activeren; ons bewuste of onbewuste brein! Wil je tot actie aanzetten en dus het bewuste brein aanspreken? Post dan aan het begin van de dag. Wil je inspelen op emoties en het onbewuste brein bereiken? Dan is het einde van de dag een juist moment. Probeer het eens uit en kijk hoe het effect is. Veel succes!