Twentse Storm

Grafische vormgeving

Grafische vormgeving is het visueel maken van boodschappen en ideeën in verschillende media, met als doel de lezer iets te vertellen. In het kort is dit dus het samenvoegen van tekst en beeld tot een aantrekkelijk en duidelijk geheel dat de boodschap overbrengt. Dat is de theorie.

In de praktijk blijkt dat een goede grafisch vormgever vaak ook een goede puzzelaar moet zijn. Het ordenen en samenvoegen van de (aangeleverde) input, het duidelijk maken van de boodschap of bereiken van het doel, en dit alles in de gewenste stijl met de nodige grafische aantrekkelijkheid kan soms een hele opgave zijn. Veel mensen denken dan ook ten onrechte dat ‘iedereen dat wel kan’. Maar een goede vormgever houdt in zijn ontwerp de vele facetten van goede vormgeving nauw in het oog.

Het geheel moet er evenwichtig uitzien; de nodige rust uitstralen, want een overvolle pagina gaat niemand lezen. Het oog wil ook wat. Dus visueel moet het er aantrekkelijk uitzien. Het gebruik van de juiste fonts (lettertypes) kan al een hele klus op zich zijn. Daarnaast moet ook de boodschap/het doel van het ontwerp nauwlettend in de gaten worden gehouden. En niet te vergeten moet alles er op of in passen. Dus je begrijpt dat je met een lettergrootte van 6 punts wel alles erop krijgt, maar geen kip die het gaat lezen!

Je begrijpt het al; het vak van Grafisch Vormgever is er een op zich. Een goede grafisch vormgever onderscheidt zich door zijn/nauwkeurigheid, gevoel voor vorm en restvorm, typografie, kleurgebruik en niet te missen; het toepassen van de juiste media om zijn/haar boodschap op te verkondigen. Denk aan de keuze voor online of offline, papiersoort, afwerking, verrijking, formaat enz. Alles valt of staat met het maken van de juiste keuzes. Dan kun je nog zo’n mooi ontwerp hebben gemaakt, maar als er wordt gekozen voor de verkeerde uitvoering is het allemaal ‘liefdewerk voor het oud papier’.