Twentse Storm

Herpositionering

Herpositioneren, ook wel rebranding genoemd, is een soort van make-over. Er kunnen diverse redenen zijn om een herpositionering te ondergaan. Deze hebben we hieronder weergegeven. Bij een herpositionering ga je spreken vanuit een andere taal, met een andere vorm, een ander gezicht.

De aangepaste visuele identiteit is hetgeen dat meestal als eerste wordt waargenomen terwijl er een heel “intern” traject aan vooraf kan gaan. Soms wordt het ook echt groots aangepakt met een nieuwe profilering en ook een bedrijfsnaam. Er is dus altijd een aanleiding voor een “herpositioneringstraject”. Een aantal redenen voor een herpositionering kan zijn.

  1. Het is tijd voor wat nieuws, het verhaal achter je merk of organisatie past niet meer bij je uitstraling, het is achterhaald of niet meer van deze tijd.
  2. De organisatie is veranderd, er zijn werkgebieden bij gekomen, andere markten; dus je moet ook andere mensen aanspreken.
  3. Je wilt een nieuwe positie innemen in de markt, een nieuwe strategie, de stip op de horizon is verlegd.
  4. Het kan zijn dat er internationalisering heeft plaats gevonden, dus handel over de grens, een ander land en een andere cultuur vraagt om een andere tone-of-voice.
  5. Het business model is herzien, een nieuw verdienmodel of een totaal andere markt moet worden bediend.
  6. Het imago is achterhaald of slecht, de huidige reputatie speelt parten en je wilt daardoor een nieuwe ‘frisse’ start maken.
  7. Er sprake van een fusie of overname, er worden labels samengevoegd, hierdoor moet je op zoek naar een nieuwe profilering en propositie.
  8. Concurrentie en merkbescherming, het kan zijn dat je naam of logo teveel lijkt
    op dat van een concurrent of ander bedrijf, hierdoor kunnen bedrijven ervoor kiezen
    om te herpositioneren.