Twentse Storm

Naamcreatie

What’s in a name, oftewel welke lading heeft een naam. De naam is het belangrijkste communicatiemiddel van een bedrijf of organisatie. Communicatie van een merk of organisatie begint bij het kiezen van een strategisch doordachte, sterke en effectieve merknaam. Een naam kan het maken of breken. Want een naam roept associaties op. Het vinden van een unieke naam is al een kunst op zich. Is de domeinnaam nog vrij, is er een ander bedrijf of merk met dezelfde naam of een naam die erop lijkt, ga zo maar door.

Zo kies je een goede bedrijfsnaam:

  1. Is de URL nog vrij…ok? Maar ga ook opzoek naar een ziel. Want de naam moet immers nog geladen worden. Tenslotte is een URL maar een adres op het internet. Een merknaam moet een ziel hebben.
  2. Met de naam wil je mensen binden, merkambassadeurs, dus denk vanuit de klant en wat past bij hen, kijk naar de klant niet naar de concurrent.
  3. Maak doordachte keuze, sluit geen compromissen. Een naam moet echt zijn, krachtig en een lading dekken, geen slap aftreksel of een slechte verbastering van…
  4. Bij een naamcreatie moet je ook rekening houden met het doel op de lange termijn. De waarde hangt aan de naam, dus denk goed na als je er een familienaam aan hangt, of een naam die in het buitenland een andere betekenis of lading heeft.
  5. Denk ook aan de pay-off. Is de samenstelling van de naam en pay-off wel samenhangend, is het duidelijk wat je doet of bent en waar je voor staat.
  6. Ga op onderzoek uit, is de merknaam nog vrij en beschikbaar in het handelsregister en het benelux modellenbureau. Je doet er verstandig aan deze ook te registeren zodat je zeker weet dat je in de toekomst geen afstand hoeft te doen van je naam.
  7. Denk goed na bij het gebruik van vreemde letters en cijfers in een naam, het kan soms speels en uniek zijn maar let er dan wel op dat niet iedereen dan direct je naam goed spelt.
  8. Een naam moet passen bij de organisatie, de visie en missie en de kernwaarden.

Maar een ‘goede naam’ is ook pas een goede naam als dat wordt gevonden.