Twentse Storm

Case: Herpositionering

Van de Riet, Ambt Delden

Van de Riet heeft een turbulente tijd achter de rug, in het verleden hadden ze een behoorlijk brede dienstverlening. Dit varieerde van loonwerk, tuin- en parkmachines en ijzerwarenwinkel tot kleindieren en veevoer. Het V&D model ‘alles voor iedereen’ bleek niet langer toekomstbestendig.

Van de Riet Tuin en Park

Van de Riet Ambt Delden is een familiebedrijf met inmiddels de 3e generatie. Op een mooie zichtbare locatie aan de grote weg tussen Delden en Goor zijn nu 2 bedrijven gevestigd. Een goed lopend speelgoedbedrijf en een bedrijf op het gebied van tuin- en parkmachines. Van oudsher was het bedrijf actief op het gebied van loon- en grondwerk, later werd daar de verkoop, onderhoud en service van agrarische machines aan toegevoegd.

Vlak voor dat het bedrijf in 2016 in moeilijkheden kwam telde het bedrijf 5 verschillende BV’s. Maar de wereld van de landbouw is veranderd, en zo kwam er ook een einde aan het oude businessmodel van de familie Van de Riet. Met hulp van investeerders werd het bedrijf gered, maar moesten er wel keuzes worden gemaakt. Een mooie uitdaging voor ons om een toekomstbestendige strategie neer te zetten.

Van de Riet - Tuin en Park

Strategie

We zijn met alle leden van de familie in het bedrijf op een zaterdag aan de slag gegaan met het invullen van het ‘business model canvas’ en het ‘context canvas’. Als eerste hebben we gekeken naar waar de kansen liggen en waar eventueel bedreigingen zitten. Hierbij werden alle economische, demografische en technologische trends en ontwikkelingen in kaart gebracht. Vervolgens hebben we gekeken naar waar de passie en ambitie van het bedrijf ligt; waar houden ze zich graag mee bezig, waar zit hun kennis, waar dromen ze van en wat is haalbaar. Door hardop te denken en dromen werd het helder welke richting we op moesten.

Strategie gaat over keuzes maken. Zo brachten we ook de regio en klant in kaart. Hof van Twente bestaat uit een groot buitengebied. Boerenbedrijven hebben plaatsgemaakt voor woonboerderijen; erven met veel grond, gras, hagen, bomen en siertuinen. Daarnaast is de regio redelijk aan het vergrijzen, we zien een toename van 60-plussers. Deze doelgroep gaat er graag op uit, onder andere met een caravan, camper, vouwagen of boot. Deze hielp ons de juiste strategie te bepalen: focus op de winkel en werkplaats voor tuin- & park machines. Alle hallen op het terrein kunnen worden ingezet voor caravanstalling, hierdoor genereer je een traffic naar de winkel. Door deze strategie heb je een helder verdienmodel en kan Van de Riet zich focussen op hetgeen waar hun hart ligt. Inmiddels draait het bedrijf alweer 1,5 jaar op volle toeren en blijken de gemaakte keuze juist.

Van de Riet - Tuin en Park

Concept

Een nieuw strategie in een nieuwe tijd vraagt ook om een passende, moderne identiteit. De naam van het bedrijf bleek nog goed en nauwelijks besmet. Iedereen in de regio is bekend met Van de Riet. Daarom hebben we besloten de naam te handhaven. Wel hebben we een compleet nieuwe huisstijl ontworpen. Een frisse, strakke en moderne stijl die opvalt en aanspreekt. Er is gekozen voor modern kleurgebruik dat aansluit bij de gevoerde merken, een heldere beeldtaal met voldoende beleving en een stoer en stevig karakter.

Van de Riet - Tuin en Park

Creatie

Het concept was de basis voor de uitstraling van de commerciële middelen. De website is geheel opnieuw ontworpen en gebouwd. Hierbij hebben ook rekening gehouden met de nevenactiviteiten zoals caravanstalling en de verkoop van vuurwerk. De focus van de site is wel met name gericht op verkoop, onderhoud en service op het gebied van tuin- en park machines. Naast de site is het volledige interieur, het wagenpark, de bedrijfskleding en de overige communicatiemiddelen vernieuwd.

Van de Riet - Tuin en Park Van de Riet - Tuin en Park

Activatie

De activatie is op dit moment in handen van de familie zelf. Op basis van door ons ingerichte middelen en kanalen communiceren ze frequent met hun doelgroep. Hierbij valt te denken aan social media campagnes, digitale nieuwsbrieven, briefkaarten en advertenties in het Hofweekblad. Op dit moment wordt er gekeken naar een grote voorjaarsshow om zo de klant weer te binden en te inspireren. Kortom een strategie met doorvertaling die Van de Riet weer op de kaart heeft gezet.

Neem een kijkje op de door ons ontwikkelde website www.vd-riet.nl.